Järnprovet av Cassandra Clare och Holly Black

”Lita aldrig på en trollkarl.

Lyckas aldrig med en uppgift som en trollkarl ger dig.

Låt aldrig en trollkarl ta dig med till Magisterium.

Under Callum Hunts tolvåriga liv har han och hans pappa levt efter de här tre enkla reglerna. Ändå blir allt fel när han kallas till inträdesprovet till trollkarlsskolan, Magisterium. Det enda han behöver göra är att klanta tig på provet. Enkelt! Men istället misslyckas han av misstag med att misslyckas och innan dagen är över är han antagen till att börja sitt första år på skolan. Och varför inte? HUR farligt kan det egentligen vara?”

Innan jag ens hade slagit upp boken blev jag att tänka på Harry Potter, enbart för att båda böckerna utspelar sig i en värld där magi existerar. När jag sedan började läsa insåg jag att det är mycket som stämmer in på Harry och hans värld. Inte är det konstigt heller. I slutet av boken, i en lite Q and A, berättar författarna att de inspirerats av J.K. Rowlings böcker när de skrev sin egen. Jag skulle kunna räkna upp både likheter och olikheter, men då skulle denna recension bli onödigt lång.

Järnprovet är första delen i en serie. Än vet jag inte hur många delar det blir, men jag hoppas det bli mååånga! Författarna har lyckats bygga upp en egen magisk värld, där magiska varelser lever tillsammans med trollkarlarna. Boken är lättläst och det är enkelt att plöja flera sidor på en gång (som jag berättat i tidigare inlägg). Den bjuder även på en oväntad twist i slutet – det hade jag verkligen inte räknat med! Men det hjälpte till att få vissa saker fån början av boken, att hoppa på plats.

Sammanfattningsvis skulle jag starkt vilja rekommendera denna bok. Gillade du Harry Potter böckerna och letar efter någon liknande att läsa? Läs Järnprovet. Jag lovar att du inte blir besviken.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

image

En reaktion till “Järnprovet av Cassandra Clare och Holly Black

Vad har du på hjärtat? :)

