Avblattefieringsprocessen av Zulmir Bečević

”Alen har just fyllt 15 och blir kallad till möte. Han måste börja en process. En Avblattefieringsprocess. För i det nya Sverige finns det inte plats för sådana som han. Kort sagt, Alen ska bli svensk, helt svensk och inget annat än svensk. Annars är han illa ute.”

Jag vet egentligen inte vad jag tycker om den här boken. Det är svårt att sätta några ord på det. Jag känner bara en enorm avsky mot människorna som behandlar Alen så dåligt, och hoppas innerligt att Sverige inte ska bli ett sådant land.
Tankarna leder också till uppdelningen mellan svarta och vita i USA:s historia, och även lite åt nazismen, medan jag läser. Det finns tydliga exempel som anspelar på båda händelserna. Det känns också lite överdrivet emellanåt, det här att bevara det som är svenkst och även att han ska hitta ”svenskheten”. Finns det verkligen något sådant?
Boken tar upp ett aktuellt ämne som det borde diskuteras mer om. Men, trots det vet jag inte vad jag tycker om boken.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

image

Vad har du på hjärtat? :)

