Champion av Marie Lu

”June och Day har offrat mycket för medborgarna i Republiken – och för varandra. Men det var långt ifrån tillräckligt. Nu står Republiken inför sin värsta kris någonsin och June, underbarnet,  och Day, legenden,  står i händelsernas mitt.
June har en hög befattning inom den styrande eliten och Day är en hyllad folkets hjälte. Men precis när fredsavtalet med Kolonierna,  som stridit med Republiken i snart ett århundrade,  ska bli verklighet orsakar en fruktansvärd pestsmitta panik i Kolonierna.  Ett fullskaligt krig verkar oundvikligt.  Den här gången kommer inte Republiken kunna hålla stånd, och den enda lösningen är att finna ett botemedel mot smittan – och det snabbt. Det är en kamp mot klockan, och samtidigt vacklar Days egen hälsa.
Day och June är återigen tvugna att sätta allt på spel, inklusive de människor de älskar. Kommer deras kärlek bestå genom den slutgiltiga prövningen?

Den sistastriden är här.”

Jaha, vad ska jag nu längta efter? Vad ska jag nu se fram emot att komma hem till (förutom min sambo självklart)? Sista delen i Legend trilogin är utläst och den lämnade mig på ett sätt bra. Tack vare slutet tyckte jag det blev ett riktigt avslut pådet hela, det blev inget konstigt öppet slut där författaren kunnat hoppa på igen om några år. Samtidigt känner jag att jag vill ha mer. Jag vet att det finns en bok till, som utspelar sig före dessa tre böcker, men jag vet inte om jag kommer läsa den. Trots att jag vill ha mer. På ett sätt blev jag så nöjd med slutet, att jag vill att det ska förbli så.

Champion är fullpumpad med spänning från början till slut. Detta är också boken där, tycker jag, man får se kärleken mellan Day och June framträda på ett sätt vi inte fått se i de två tidigare. Här får den äntligen ta mer plats och visa att den existerar.
En annan sak som gör det lätt att gilla Marie Lus Legend trilogi är att böckerna är så pass lättlästa. Det är lätt att komma in i dem, och det är lätt att hänga med i det som händer. Istället för att krångla till det hålls det enkelt, så som det ska vara.
Har du ännu inte läst något av författaren tycker jag verkligen du ska göra det. Jag lovar att du inte blir besviken.

Köp boken på Adlibris,  Bokus eller CDON.

image

Vad har du på hjärtat? :)

