Villig av Christina Wahldén

”Nora går i sjuan. Hon är ihop med Edvin i nian. En dag våldtar han henne på skoltoaletten och ingenting blir längre som förut. Nora tänker inte berätta för någon. Det har inte hänt. Hon vägrar gå till skolan, hon orkar ingenting – inte träna, inte plugga, knappt äta. Allting sprids på nätet, alla vet vad som har hänt, gränserna är utsuddade. Skolan bryr sig inte, knappt en polisen. Och som våldtäktsoffer är du totalt utlämnad.”

Till en början tycker jag boken är rörig, tråkig och jag funderar på att lägga ner den bara efter några sidor. Jag bestämmer mig dock för att fortsätta – och någonting händer. Jag märker att jag blir engagerad i boken. Jag blir förbannad över det som händer, och hur Nora blir behandlad av polisen, av skolan, av alla. Det slår mig också att detta är många ungdomars vardag. Att det är många som far illa och mår dåligt och att vi vuxna inte gör någonting åt det.

Detta är en viktig bok, en bok som skildrar verkligheten, en verklighet många av oss glömmer av. Den visar hur grymma både barn och vuxna kan vara, och att vi många gånger inte finns där när vi behövs. Det som berörde mig mest är hur Nora blir behandlad av de andra i skolan. Jag tyckte det var vidrigt hur alla gick emot henne och automatiskt ”befriade” Edvin, just för att han var populär.

Vill du läsa en engagerande bok som visar verkligheten, och tar upp ett av dagens problem i samhället, tycker jag absolut du ska läsa Villig.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150512_194022

Vad har du på hjärtat? :)

