Mary Poppins av P.L Travers

”Mary Poppins, barnsköterska hos familjen Banks på Körsbärsvägen, är en berömd gestalt i den moderna engelska barnlitteraturen. Hon är en mycket prydlig och korrekt person, som sköter sina barn med fast och beslutsam han och det är svårt att tro att hon, som hon gjorde, kom blåsande in i huset till dem från himlen. Men barnen Banks och alla andra barn som lärt känna Mary Poppins vet att i hennes sällskap kan det hända de mest oväntade saker – till exempel att man får promenera rakt in i ett målat landskap och träffa alla möjlig fantasifigurer livs levande. Författarinnan P.L Travers har också berett föräldrarna mycket glädje genom att låta dem träda in i sina tavlor från barnens värld, som är målande med utsökt klarhet, humor och förståelse. Men framför allt har hon nog i Mary Poppins, som både ger barnen trygghet och väcker deras fantasi, skapat världens bästa barnsköterska.”

Mary Poppins är, som jag nämnt i ett tidigare inlägg, en av mina favoritfilmer när det kommer till Disney. Jag tittade många gånger på den när jag var liten, och njuter lika mycket av den nu som vuxen. Men att den är baserad på en bok visste jag inte om – tills jag såg filmen Saving Mr Banks. Den gjorde mig nyfiken på hur den riktiga historien om Mary Poppins var skriven, och om det var mycket likhet med filmen. Jag hade sådan tur att vi hade den på jobbet, att jag lånade hem den direkt. 20150517_205216

Boken är riktigt bra, för att vara skriven på trettiotalet. Personerna är i stort sett samma som förekommer i filmen, och ja det finns några händelser också som stämmer överens, även om de är något omgjorda i filmen. Men, något som jag inte tycker är som filmen är Mary själv. I filmen är hon visserligen bestämd av sig, men hon är aldrig barsk. Hon ser till och med ut att gilla att ta hand om barnen. I boken är det en annan, mer bestämd och sträng Mary vi får stifta bekantskap med. Hon fräser ofta åt barnen och vuxna, men när det kommer till hennes egna bekanta är hon sockersöt. En annan sak jag tänkte på under läsningen är att hon också är väldigt egenkär. Hon tycker väldigt mycket om att spegla sig själv i affärsfönster och beundrar sig själv.

Trots det är det en trevlig historia vi får följa med på. Boken har också många väldigt fina illustrationer som förstärker berättelserna. För barn kan jag tänka mig att det blir lättare för dem att ser det hela framför sig. Den är inte jättetjock heller, vilket gör att man lätt läser ut den på en dag.  Jag saknade visserligen alla sångerna som är med i filmen, men det hade bara blivit konstigt om de varit med i boken.

Köp en engelsk version av boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150517_205201

Vad har du på hjärtat? :)

