Du glömde säga hej då av Sarah Dessen

”Ännu en nu stad, ännu en ny skola. Inte för att det gör Mclean så mycket. Hon är van att bryta upp och börja om, att förändra sig själv och spela nya roller. De senaste året har hon flyttat så många gånger att hon nästan tappat räkningen och för varje flytt har hon skapat en ny personlighet. Den populära tjejen. Den alternativa tjejen. Den smarta tjejen.

Men i Lakeview blir allt annorlunda. Plötsligt står hon där utan förklädnad och skyddsnät och kan inte vara någon annan än sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean. Finns hon? Och kommer Dave – killen i grannhuset- att gilla henne?”

Sarah Dessen är en sådan författare som jag länge gått och sneglat på, men ändå inte läst. Varför vet jag inte. Jag har läst så mycket bra om henne, att jag egentligen inte behöver tveka angående böckerna. Så jag provade – och det föll direkt. Jag vet inte om jag lyckades få tag på en mindre bra bok av henne, för den här är så … jag har inget ord för det.

Jag hoppades att något skulle hända, något som vände upp och ner på Mcleans tillvaro där i Lakeview, men allting bara tuffar på. I samma i nivå. Genom hela boken. Vilket resulterar i att den blir ganska tråkig efter ett tag. Trots det håller jag fast vid den, hoppas att det ska vända, att det händer någonting som gör att jag inte vill lägga ifrån mig den. Men det händer inte.

Min förhoppning är att detta bara är ett engångsfall var gäller författaren. Att inte alla hennes böcker är så vardagliga och, ärligt talat, tråkiga. Jag har en annan av hennes böcker här hemma, och hoppas att den är bättre. Nog för att denna är bra. Men mer än så blir det tyvärr inte.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150622_102110

Vad har du på hjärtat? :)

