Nidstången av Åsa Larsson & Ingela Korsell

”I Mariefred börjar konstiga saker att hända. Övernaturliga väsen väcks till liv. Bröderna Viggo och Alrik är utvalda för att skydde det hemliga biblioteket som ligger under kyrkkullen. De gamla biblioteksväktarna tycker att bröderna är för unga för att vara krigare och vill sätta dem på prov. Men snart blir det farligt på riktigt och Alrik och Viggo måste vara modiga och smarta för att överleva. Dessutom pågår en kamp på skolgården, där den dryga Simon och hans gäng tror att de äger alla.”

Nidstången är första delen i serien Pax, som vänder sig främst till barn i mellanstadieålder. Det var dock ingenting som hindrade mig att läsa den här boken. Mest för att veta vad det handlar om när ungarna kommer och frågar efter bra böcker, och för att veta vad de pratar om när de frågar om jag läst den (pinsamt nog är det inte många barnböcker jag läst på senaste tiden …). Att jag sedan skulle bli så fast att jag redan nu vill ha tag på del två och fortsätta läsa, det visste jag inte.

Nidstången är väldigt lättläst, men samtidigt spännande och håller läsaren kvar. Den gränsar nästan lite mot för läskig också (till och med lilla jag tyckte det var lite läskigt ibland, men jag kanske bara är feg?), med tanke på vad som förekommer i boken. Fast å andra sidan tittar väl dagens 9-12-åringar säkert på lite andra saker mot vad jag gjorde? Eller har jag fått allt det om bakfoten?

Det märks att det är Åsa Larsson, van deckarförfattarinna, som skrivit böckerna. Jag gillar också upplägget av boken, hur den samtidigt som att vara vanlig bok innehåller tecknade bilder som gör att den delvis blir serietidning. Något jag tror lockar dagens barn att läsa. Sedan är den också grymt snygg med de färgade sidorna, de gör att den sticker ut mot andra böcker. Att den däremot slutade med värdens cliffhanger vet jag dock inte om jag gillar (OBS, ironi). Nu måste jag snabbt som attan få tag på andra delen och se hur det går.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

9789163879135

Vad har du på hjärtat? :)

