Bjäran av Åsa Larsson & Ingela Korsell

”Pengar, ägodelar och älskade husdjur försvinner i Mariefred och högst upp på listan av misstänkta står Alrik. Naturligtvis måste det vara en av fosterhemsungarna som är skyldig, det är nog de flesta överens om. Men vad de inte vet är att det ligger magi bakom stölderna. Någon har skapat en bjära! Och svarthäxans planer börjar långsamt att sättas i verket …”

Och så var det slut. För den här gången. Vad ska jag ta mig till NU då?? Vad ska jag läsa nu fram till i höst, då nästa bok kommer? För självklart slutade även denna med en MEGAcliffhanger.

Något jag tänkte på när jag läste slutet av denna boken var att det oftast är Alrik som på nära håll drabbas av de magiska varelserna som härjar i Mariefred. Han påverkades av mylingen, genom att han sjönk ner i gruset när mylingen skulle föras till kyrkogården, han påverkades av grimmen också genom att han nästan blev dödad och i denna boken blev han nästan slukad av bjäran. Vid sidan av det gör Träslöjds-Thomas allt för att sätta dit honom.

En annan sak jag också tänkte på är att böckerna är som en liten historielektion, i och med alla varelser ur folktron som dyker upp i böckerna. (Och jag erkänner, jag HAR kollat upp några, för att inse att de faktiskt ”existerat” på riktigt). Författarna har verkligen läst på innan de skrivit böckerna.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150712_171335

Vad har du på hjärtat? :)

