Pojken i randig pyjamas av John Boyne

”Nioårige Bruno har precis flyttat till ett nytt hus tillsammans med sin familj. Där finns nästan inget att göra och ingen att leka med. Bruno och hans storasyster vantrivs.

Utanför huset sträcker sig ett taggtrådsstängsel så långt ögat kan nå, och snart upptäcker Bruno att det finns människor på andra sidan stängslet, som alla bär randiga kläder. Bruno bestämmer sig för att ta reda på mer. Det är så han lär känna den jämnåriga pojken Shmuel, och äntligen får någon att leka med. En vänskap som får katastrofala följder.”

Innan jag började läsa den här boken, visste jag inte riktigt vad den handlade om, mer än att den utspelade sig under andra världskriget. Nu när jag har läst den vet jag.

Bruno är en ganska naiv nioåring som inte riktigt förstår allting som händer på andra sidan stängslet. Han förstår inte heller riktigt vad pappas jobb går ut på, och att det faktiskt hör ihop med människorna bakom stängslet. Därför blir alla beskrivningar från hans perspektiv, och därigenom väldigt enkla. Pappa är soldat och jobbar för Furien, och människorna bakom stängslet bor där för att hållas borta från alla andra.

När Bruno träffar Shmuel hoppas jag han ska få veta vad som egentligen pågår där, att barnen inte alls leker och lever det liv som Bruno tror att de gör, men det får han inte. Även om Shmuel lever i hemskheterna, verkar han ändå inte riktigt förstå vad som händer, även om han förstår mer än vad Bruno gör. Detta leder till att han låter Bruno komma över till andra sidan stängslet, och hela tiden sitter en del av mig och hoppas på att någon ska upptäcka dem, att någon ska märka att det är Bruno, men det är ingen som gör det. Pojkarna går något hemskt till mötes, och just slutet av boken kommer stanna hos mig länge.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150729_092847

Vad har du på hjärtat? :)

