Mumiens blod av Ola Skogäng

”År 1932 hittades kroppen av en död kvinna i en lägenhet i det så kallade Atlasområdet i Vasastan i Stockholm. Kroppen var tömd på blod, allt man fann var en soppslev med en enda droppe blod. Fallet är fortfarande olöst och gick under namnet ”Atlasvampyren”.

Huvudpersonen Theo var en gång en människa, men förvandlades av en egyptisk farao till björn. Under sina strävanden att återfå människogestalt blir Theo till slut expert på ockulta fenomen. Han försöker bland annat hitta den atlantiska ”Dödsboken” som eventuellt skulle kunna hjälpa honom. Theo hyrs ofta in av polisen vid svårlösta fall med ockulta inslag. Han driver även ett märkligt antikvariat i Gamla stan i Stockholm.”

Jag har sagt det några gånger förut, men jag säger det igen: jag brukar inte läsa serier. Men detta fångar mig redan från första meningen (bilden). Och jag har svårt att släppa det. Resultatet blir att jag plöjer sida efter sida och har inom bara två dagar läst klart boken. Visserligen är det mycket bilder, och inte så mycket text som jag är van vid, men jag älskar den ändå!

Ska jag vara helt ärlig, så anledningen till att jag började läsa om Theo är för att en av böckerna utspelar sig här i Ludvika – och den kan jag ju inte låta bli!!

Historien är bra skriven, och jag fastnar för den trots att det är en björn som huvudperson. Eller ja, en människa som blivit förvandlad till björn. Bilderna gestaltar berättelsen, och är otroligt bra gjorda. Jag önskar jag kunde rita så där bra… Summan av detta är att jag fått lite Theo-feber. Jag bara måste få tag på alla böckerna, och fortsätta läsa. Böckerna är så pass bra att det inte går att låta bli.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150730_192523

Vad har du på hjärtat? :)

