Eleanor & Park av Rainbow Rowell

”Året är 1986 och Parks tråkiga tillvaro förändras när Eleanor, den nya tjejen, hamnar bredvid honom på skolbussen. Rödhårig, storvuxen och konstigt klädd passar hon inte in. Men de funkar tillsammans. De möts i musiken, i serierna och en längtan bort.

Även om Eleanor och Park förstår att den första kärleken sällan varar för evigt är de modiga och desperata nog att våga försöka. Mycket kan hända på bara ett skolår.”

Eleanor & Park är första boken av författaren Rainbow Rowell som jag läser. Precis som vanligt tog det ett tag innan jag kom mig för med att läsa den, och jag ångrar mig absolut inte nu när den väl är utläst. Boken handlar om den där första gången man blir kär, då man känner att man skulle kunna göra vad som helst bara man får vara med just den personen. Eleanor och Park gillar inte varandra från början. De pratar inte ens med varandra, men efter ett tag börjar någonting hända emellan dem.

I början går boken snabbt att läsa, jag som läsare dras in i berättelsen och får följa Eleanor och Park medan deras känslor för varandra blir allt mer komplicerade. Andra halvan blir dock svårare. Eleanors dåliga självförtroende börjar reta på mig, och allting är inte riktigt lika spännande som i den första halvan av boken. Trots det gillar jag boken på något sätt. Jag vet dock inte om jag skulle rekommendera den åt någon annan.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150821_232757

 

 

Vad har du på hjärtat? :)

