Cress av Marissa Meyer

”Cinder och Thorne är på rymmen med Scarlet och Wolf i släptåg. Tillsammans planerar de att störta drottning Levana och hennes armé.

Deras största hopp ligger hos Cress, som sedan barnsben varit instängd i en satellit med bara dataskärmar som sällskap. All denna tid framför datorer har gjort henne till en lysande hacker. Men tyvärr har hon precis fått order från Levana om att spåra upp Cinder och hennes snygge medbrottsling …

När ett våghalsigt räddningsförsök slår fel splittras gruppen. Cress får till sist sin frihet, men den visar sig ha ett högt pris. Samtidigt kommer drottning Levana att inte låta något stå i vägen för till äktenskap med kejsare Kai. Cress, Scarlet och Cinder har inte precis bett om att få rädda världen. Men de är nog de enda som kan göra det.”

Den här boken tog längre tid än vad jag trodde att läsa ut. Det blev en massa annat som kom emellan läsningen, och tillslut blev det ren reflex att den blev liggande. Boken började kännas tjatig, just för att jag haft den så länge men inte kommit någon vart. Trots det tog jag mig tid nu på kvällen att läsa ut den – och det var verkligen ett bra beslut.

Cress bygger på sagan om Rapunzel och jag tycker den är väldigt bra omgjord. Precis som tidigare delar finns grundhistorien där, men författaren har arbetat om den så att den passar in i det futuriska. När jag väl tog mig tid för att läsa kunde jag lätt blir fast länge, och därför tycker jag samtidigt det samtidigt är lite synd att den blev liggande i perioder. För det här är bra. Det är spännande och jag vill veta mer. Jag vet dock inte om jag gillar omslaget som Modernista gett boken. Jag föredrar hellre det från Mix förlag. Det var mer liv i det. Det här känns så tråkigt och … nej, det är inte alls fint. Tur då att bokens innehåll håller vad det lovar.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20150914_193243

Vad har du på hjärtat? :)

