Bokmässan 2015

20150925_101251
Agneta Sjödin

Med tanke på att jag gått och peppat så många dagar nu måste jag ju berätta hur mitt första möta på bokmässan blev. Jag var ganska trött när vi väl kom ner runt lunchtid, efter ungefär 5h på tåg och 1h med buss, men var ändå glad över att äntligen vara framme. Vi blev ett litet gäng som gick före de andra, och efter att vi slängt i oss lite mat (McDonalds …) började vi trava mot bokmässan. Det var dock längre än vad vi trodde. Till slut kom vi i alla fall fram till Svenska Mässan, kånkandes på våra väskor.

För min del blev första dagen en rekognosceringsdag. Det var som sagt min första gång där kände jag att jag ville se hur det såg ut, hur det gick till, vart allting fanns och så vidare. Vi gick runt lite på nedre planet och tog oss senare upp på det andra, bort till kockteatern och träd- och kokböckerna. Vi tog också en liten paus och fikade där. Första dagen köpte jag enbart två böcker, för jag hade fullt upp med att ta in alla intrycken.

20150925_105144
Jan Guillou

Dag två hade jag kommit igång bättre. Redan på morgonen hade jag bestämt mig att försöka beta av min lista över ”Vill-läsa-böcker” som jag hade med mig. Efter det gick det i en rasande fart 😉 Totalt köpte jag sex böcker samt två bokmärken (fem böcker åt mig och en åt mamma). Vi stannade också i två montrar och lyssnade på föredrag; Agneta Sjödin vid Bonnier och Jan Guillou hos Piratförlaget. Vi såg också många kändisar i ”vimlet”, bl. a. Gösta Ekman, Mark Levengood och Björn Hellberg.

Novellsamlingen där jag medverkar, var också med på mässan. En rolig överraskning!
Novellsamlingen där jag medverkar, var också med på mässan. En rolig överraskning!

Jag är väldigt nöjd med min inköp, men inser att trots att jag gått runt har jag missat en hel del bra böcker, montrar och föredrag. Jag förstår nu varför folk vill kunna klona eller dela på sig. Jag har också sett hur mycket intryck det är samtidigt; ibland visste jag inte riktigt vart jag skulle gå eller vilket håll jag kom ifrån. Men jag är grymt nöjd med mitt besök. Och jag är grymt trött efter resan också. Jag tror klockan var närmare 21.00 innan jag faktiskt var hemma. Sedan gick jag inte och lade mig direkt heller, trots att jag skulle upp i går och jobba. Ni inser hur trött jag är idag va?

Ha det bra!

20150925_210749
Mina bokinköp
20150925_210825
Bokmärken
En reaktion till “Bokmässan 2015

Vad har du på hjärtat? :)

