I ljusets makt av Leigh Bardugo

”Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka – ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig magisk kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.

Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon – inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.”

Efter många vändor fram och tillbaka på ungdomsavdelningen på jobbet, bestämde jag mig till slut för att ta hem boken och läsa den. Jag vet inte varför, men på senaste tiden har jag märkt att jag får övertyga mig själv ibland när det gäller vissa böcker, att jag faktiskt ska läsa dem och inte bara gå och titta på dem. I alla fall, jag är glad att jag gjorde det, för detta är en helt otroligt bra bok.

Jag gillar världen som Leigh Bardugo har byggt upp, en värld där magin härskar. Jag gillar också huvudpersonen, Alina, väldigt mycket. Hon är en smart tjej med huvudet på skaft. Men hon vet inte riktigt vem hon ska lita på. Stundvis vet inte jag heller det. Är Skuggmästaren den han säger till Alina att han är, eller ljuger han bara? Boken är inte särskilt tjock men ändå packad med spänning, och slutar på precis rätt ställe vilket gör att jag redan nu vill läsa andra delen. Som tur är köpte jag båda delarna nere på Bokmässan, och kan fortsätta min läsning.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20151001_133217

Vad har du på hjärtat? :)

