Gasten av Åsa Larsson & Ingela Korsell

””Ni … dödade … oss”. Snart är det lucia, men ingen kan ana hur kusligt årets luciafirande kommer att bli. En oskyldig lek blir snabbt farlig när en port skapas till den andra sidan och tre gastar börjar härja i staden. Alrik och Viggo måste ta hjälp av en magikunnig person som de varken gillar eller litar på. Det gäller att bekämpa varelserna snabbt innan fler människor gastkramas till döds! Samtidigt är Simon och hans pappa drygare än någonsin. Men Viggo har fått århundradets idé, och det är äntligen dags för hämnd!”

Jag har varit sååååå taggad på PAX ända sedan jag fick veta att femman skulle komma nu till hösten. För att vara säker på att få ett eget exemplar förhandsbokade jag den (två gånger tydligen …), och när den väl kom hem var det svårt att inte öppna den på en gång och börja läsa. Nu är den läst, och jag måste säga att det tog slut alldeles för fort.

Femte delen gjorde mig absolut inte besviken, utan samma koncept som de tidigare böckerna finns även i denna. Det är spännande, roligt, sorgligt och medryckande. Än en gång undrar jag hur barn som är så mycket yngre än mig törs läsa dem, när jag, en vuxen människa, tycker det är superläskigt ibland. Fast barnen kanske inte tänker på det läskiga, utan rycks med i berättelsen.

Denna gången måste Alrik och Viggo slåss mot tre gastar som tagit sig till den riktiga världen. Samtidigt händer en massa saker i staden som för många är oförklarliga, men för Alrik och Viggo blir allting snart klart. Vi får också reda på saker om Estrid som vi tidigare inte visste, men ändå på något sätt förstått. Och självklart slutar boken med en sådan där härlig cliffhanger, att man redan nu vill ha nästa bok för att veta hur det går. Men, men, det är bara att försöka vänta till våren.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20151020_122738

Vad har du på hjärtat? :)

