Stormens öga av Leigh Bardugo

”Alina flyr från Ravka, jagad av det hon gjort och aldrig kan glömma. Tillsammans med Mal försöker hon börja ett nytt liv i ett land på andra sidan havet. Men Skuggmästaren har överlevt och reser sig starkare än någonsin, med en ny, skräckinjagande kraft. Alina är den enda som kan stoppa honom, men när hennes egen kraft – och makt – växer, dras hon längre och längre in i en värld av märk magi och politik på liv och död. Allt längre bort från Mal. Och snart riskerar hon att slukas av stormen som rasar omkring henne.”

Allt fördjupas in denna andra delen om i Leigh Bardugos trilogi. Saker blir också krångligare. Romansen vi fick se mellan Mal och Alina i första boken, blir här ett klassiskt romantiskt, avundsjukedrama när en tredje part blandar sig i. Alina säger sig inte ha några känslor för denna man, men är det sant?

Jag gillar fortfarande författarens värld, men jag tycker inte att Alina är den samma som i första boken. Hon är inte längre jordnära och eftertänksam, utan blir mer och mer maktgalen ju längre in i boken man kommer. Till och med Mal märker det, men hon gör ingenting åt det förrän det nästan är försent. Om det hjälper eller inte, återstår att se.

Spänningen finns där, så väl som överraskningarna. Jag vill tycka väldigt mycket om den här boken också, men med tanke på att läsningen blev utdragen mycket längre än vad jag trott blir det bara ett okej. Boken är helt okej, och jag ser fram emot sista delen som kommer under våren. Kanske kan jag läsa om den här andra boken innan, och kanske tycker jag bättre om den då.

Köp boken på Bokus, Adlibris och CDON.

20151107_102458

Vad har du på hjärtat? :)

