Ställ ut en väktare av Harper Lee

”Det har blivit femtiotal i den sömniga småstaden Maycomb i Alabama. Den tjugosexåriga Jean Louise Finch  – eller Scout som hon kallas – återvänder hem från New York för att besöka sin åldrande far och barndomshjälte Atticus. Hon köiver på tåget i en tid av radikal förändring, präglad av den spirande medborgarrättsrörelsen. Resan hem blir ett uppvaknande. Maycomb är fullt av minnen från förr, och mötet med människorna hon växt upp med tvingar Jean Louise att rannsaka sig själv och sina övertygelser.”

Jag hade stora förväntningar på denna bok (kanske för stora?) eftersom jag älskade författarens första bok Dödssynden. Tyvärr blir den här bara en stor besvikelse. Det är lite för mycket beskrivande avsnitt för att jag ska bli intresserad. Dessutom är det också lite för mycket tillbakablickar för Jean Louise. Jag förstår att hon blir nostalgisk när hon kommer tillbaka till sin hemstad, men det blir som sagt lite för tjatigt när större delen av kapitlen är uppbyggda på tillbakablickar. Jag vill mer lära om hennes vistelse där och nu.

Köp boken på Bokus, Adlibris eller CDON.

image

Vad har du på hjärtat? :)

