Ja jag har mens, hurså? av Clara Henry

”Mens alltså. Vad är det egentligen? Och varför är det så pinsamt, att en gömmer tampongen i tröjärmen på väg till toaletten? Komikern och Youtube-fenomenet Clara Henry har svaren. För alla som väntar sin första mens, har fått mens eller har någon i sin närhet som klagar över denna fantastiska plåga, förklarar hon vad det innebär att ha en livmoder.

Har du alltid undrat vad mens  är, varför det kan göra så fruktansvärt ont i magen eller varför det enda du vill göra ibland är att äta choklad och titta på söta kattvideor? Har du reagerat på hur tabubelagt det är att prata om något som hälften av jordens befolkning går igenom en gång i månaden under hela sitt fruktbara liv? Och framför allt: har du letat efter det bästa svaret till frågan ”har du mens eller?””

Den här boken är helt otroligt bra. Det är inte ofta jag köper hem faktaböcker och sedan plöjer dem på bara en dag, men med denna gjorde jag faktiskt det. Jag plockade upp den i förmiddags, mest för att jag tröttnat på den andra boken jag läste, och lade ner den nu på kvällen. Utläst. Sträckläst. Herregud vad bra det här är!

Boken är till för dem som väntar sin mens, men också dem som, liksom mig, haft sin mens några år. Den tar upp mycket bra frågor som jag minns att jag själv hade när jag väl fick min första mens, och även sådant som jag lärt mig allt eftersom. Men det bästa av allt är själva ämnet, mens. Idag är det ett tabu i vårt samhälle, att prata om mens och allt det som hör till, det gör man bara inte. Det är pinsamt och skämmigt. Clara Henry är mästerlig på att visa motsatsen. Att det inte alls är pinsamt och skämmigt, utan att det faktiskt är ett tecken på att våra kroppar fungerar precis som de ska. Att det inte är något fel på dem.

Boken är skriven med mycket igenkännande situationer och en massa humor. Det är många gånger jag sitter och skrattar för mig själv eller nickar instämmande till någonting. Detta är absolut bästa fackboken jag läst under året, just för att den är sann och visar en sanning som vi själva är duktiga på att dölja. Jag tycker alla ska läsa denna, kvinnor som män, för att få en bättre förståelse för mens och vad det är.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20151115_195722

Vad har du på hjärtat? :)

