Babyrace av Katerina Janouch

”Som matstylist i reklambranschen har Sandra knappt tid att träffa sina kompisar. Chansen att träffa en man är ännu mindre. Men den biologiska klockan tickar obönhörligt i bakgrunden. Under en middag med bästisen Emily börjar de två tjejerna erkänna att det faktiskt båda är ganska sugna på det där med barn. Några timmar och många glas vin senare utbrister Emily: ”Vet du, vi ska ha ett babyrace. Den som blir på smällen först vinner!”.

Redan samma kväll har de satt upp de regler som ska guida dem igenom tävlingen:

Babyracets 5 Viktiga Regler – att följas lojalt och ovillkorligt!
1. Barnanskaffandet måste innehålla ett element av kärlek. (Love… and understanding.)
2. Blivande fadern får inte vara homosexuell (=icke intresserad av dig som väsen av kvinnligt kön). Bög=fusk.
3. Killen får inte vara äldre än 45. (Liggsår går bort!)
4. Han får inte ha barn sen tidigare. (Styvsyskon & exfru=trubbel.)
5. Killen får inte vara en loser. (Han måste kunna bli en duktig ensamstående förälder om mamman tröttnar.)

Jag har tidigare inte läst någonting om Katerina Janouch, utan detta blir första boken. (Även om jag många gånger sneglat på hennes serie om barnmorskan Cecilia.) Babyrace gick verkligen hem hos mig, den är lättläst och väldigt spännande även om den klassas som feel-good bok. Jag som läsare får gissa mig till vad som ska hända, även om det många gånger är självklart. Det märks att hon skriver om ett ämne där hon själv är expert, för boken är välskriven. Nu vill jag kasta mig över nästa bok i serien, för självklart slutade det så där spännande som det alltid gör i en serie.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

babyrace

Vad har du på hjärtat? :)

