Torneringen i Gorlan – av John Flanagan

”Spejarkåren i Araluen har alltid haft kungens förtroende, men nu har lojala spejare över hela landet blivit av med sina uppdrag. Samtidigt tycks kungen bli alltmer beroende av den ärelystne baron Morgarath. Snart visar det sig också att Morgarath inte bara är ute efter makt. Han vill ha tronen. De unga spejarna Crowley och Halt beger sig norrut för att be prins Duncan om hjälp att stoppa baronen. Men på vägen nås de av ryktet att prinsen plundrar, stjäl boskap och terroriserar lokalbefolkningen. Är spejarna de enda som kan rädda Araluen?

Torneringen i Gorlan är den allra senaste boken om spejarna och deras livsstil. Denna boken utspelar sig dock långt före Will blir Halts lärling, och går därför under namnet De första åren. För en som mig, som plöjt alla böckerna i ”Spejarens lärling”, så är denna boken otroligt intressant att läsa. Här får vi veta hur Halt blir en spejare, början till hur Morgarath blev så maktfull och vi får veta fortsättningen på en av novellerna i De glömda berättelserna. För den som inte läst elfte boken i serien Spejarens lärling, ger författaren en kort sammanfattning av vad som hänt i början av boken.

John Flanagan är otroligt duktig på att skriva om spejarna, vilket gör böckerna riktigt välskrivna. Det är synd att jag inte har alla böckerna om Will och hans kamrater, men det blir då ett mål att samla dem. Den anda som författaren har i de böckerna, återses här. Det är en spännande inledning som jag som läsare får ta del av, där jag själv får gissa mig till vad som ska hända, utan att författaren skriver mig på näsan. Helst hade jag velat ha fortsättningen redan nu, eftersom det slutade så otroligt spännande, men jag får snällt sitta och vänta. Det ska bli ett riktigt nöje att sätta tänderna i nästa bok när den kommer.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20151218_190640

Vad har du på hjärtat? :)

