Skuggor över Svavelköping av Johan Sjöberg och Johan Egerkrans

”I den lilla staden Svavelköping har det varit lugn och ro under de senaste tusen åren. I alla fall på ytan. Men när den mystiska magister Sephirot dyker upp som lärarvikarie förändras allt. På en klassutflykt till den svarta skogstjärnen som sägs vara en port till dödsriket, hittar klass 6A ett surrande, gyllene klot. Det blir början på ett fantastiskt mysterium för vännerna Dante, Miriam och Elton och inledningen på en ny tid för Svavelköping. En tid fylld med övernaturlig logik, förvirrande förtrollningar och svavelosande superskurkar…”

Skuggor över Svaveköping är första delen i serien Demondeckarna och det var faktiskt en kollega som rekommenderade den för mig. Vi stod på jobbet och pratade om böcker, och han började berätta lite om denna boken (utan att avslöja för mycket) vilket gjorde att jag blev nyfiken och lånade hem den. Den var absolut så bra som han sa att det var. Jag gillar verkligen det här. Författarna har byggt upp en egen stad, med ett eget namn (Svavelköping, såå bra!), som påminner om en helt vanlig stad, men som har sina magiska inslag.

Ta till exempel lärarvikarien, magister Sephirot. Vilken hemsk vikarie! Jag lovar, om du sätter den här boken i ett barns händer, kommer de aldrig mer vilja ha en vikarie i skolan. Och även om de får en, kommer de inte gå dit, för de kommer ha minnen av hur grym magister Sephirot är mot sina elever. Till och med jag reagerar, och börjar genom boken känna en avsky mot honom just för att han är så grym mot eleverna. Så är inte min bild av en vikarie, men författarna har gestaltat magister Sephirot så otroligt bra, och riktigt fått fram hur elak och orättvis han är.

Det är också någonting mystiskt med alla (eller ja, alla och alla …) vuxna i staden. De verkar veta någonting som inte de tre vännerna vet, och det gör mig såååå nyfiken! Som de visste om att det som hände skulle hända, och att de bara väntat på det. Jag antar att man får veta mer om det, ju längre in i serien man kommer.

Sammanfattningsvis är boken riktigt bra och spännande. Den har en historia som fångar mig som läsare redan från första sidan. Den är också lättläst med någorlunda stor text och bilder som gestaltar texten. De gillade jag riktigt mycket, för de (liksom bilder i PAX-böckerna) tillför sitt till boken.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

Omslagsbild-Johan--Sjöberg-

Vad har du på hjärtat? :)

