Året som gått – 2015

Mycket är det som hänt under året som gått, inte bara inom läsningen utan också generellt. Jag kommer inte ihåg allting så här på rak arm, men ska försöka (med hjälp av min egen blogg) lista de största sakerna. Det var tänkt att det här inlägget skulle kommit i slutet på december, men, här är det i alla fall 🙂

I mars bestämde vi äntligen för att köket skulle göras om. Vi hade bott några månader i lägenheten, och det var väl främst jag som tyckte att vi skulle sätta in ett nytt kök för pengarna vi fick från försäljningen av ettan, eftersom det köket som satt var allt annat är modernt. Så jag ritade mitt kök på IKEA:s hemsida (de har en toppenbra funktion på deras kökssidor), precis som jag ville ha det. Sedan åkte vi till Borlänge, plockade ihop det vi skulle ha, betalade och åkte hem. Då var vi ganska naiva och trodde det skulle bli gjort på en helg – så fel vi hade. Slutresultatet blev i alla fall riktigt bra, och vi är båda nöjda. Fler bilder finns att se här. 20150320_174441

Under semestern var vi på några utflykter. Dels för att vi inte fått umgås riktigt då vi jobbade under veckorna, och dels för att älsklingen enbart fick tre veckor ledigt. Första resan gick till Orsa, där vi lånade min mormor och morfars stuga i Torrvål. Det var riktigt skönt att vara där några dagar, få komma bort från allting, men samtidigt blev det tråkigt att inte ha någonting att göra. Även fast vi var på Zornmuseet i Mora och jag var på ”studiebesök” på Mora bibliotek, blev det skönt att komma hem.

Andra resan gick till Falu Koppargruva. Älsklingen hade aldrig varit där förut, så därför ville han dit och titta. Jag har varit där en gång tidigare, men tyckte det lät roligt att åka dit igen. Det var väldigt intressant att komma ner i gruvgångarna och lyssna på guiden som berättade om gruvan och de människor som en gång jobbat där nere. Det tycker jag absolut ni ska besöka i sommar 🙂

I augusti var vi först till Dala-Järna för att titta på Flygfesten. Det är något jag, min bror och pappa har gjort några år nu, så självklart ville vi alla dit. Jonas, som aldrig varit på någon flygfest, var nyfiken och ville självklart följa med. Det blev en riktigt bra dag med många fina uppvisningar (och flygplan!), även om jag kom hem med världens skönaste bränna (i år igen …).

JuniLite längre in på månaden var vi till Smedjebacken på cruisingen som var under Augustifesten. Den blev väldigt rolig med tanke på att älsklingens bil såg ut som KITT från Knight Rider. Det var många som pekade efter oss när vi åkte förbi, både igenkännande och mer som ”wow, vilken häftig bil!”. Vi tänker absolut göra om det i år igen, dock med en annan bil som ser ut som KITT.

Månaden efter, i september, hände nästa stora grej för mig: jag fick nämligen åka ner på Bokmässan i Göteborg för första gången! Kulturen och vi på biblioteket hade tidigare under året slagit ihop så att vi numer jobbar under ett och samma tak. Därför tyckte vi det kunde vara kul att åka ner på bokmässan tillsammans, som en kick-off och för att lära känna varandra. Det var nervöst dagarna före, men när jag kom hem var jag såå nöjd! Bokmässan är det bästa som hänt under året som var, och trots att jag bara var där två dagar såg jag väldigt många kändisar, författare och många intressanta böcker. Kanske kommer jag tillbaka ner någon gång, vi får se. En sammanfattning finns här.

Mitt vikariat tog slut nu i december, vilket är väldigt tråkigt. Jag hade hoppats på en förlängning av det, men jag är säker på att jag är tillbaka där snart. Bara gamlingarna där kan bestämma sig hur de ska göra 🙂

Mycket annat roligt har också hänt under året. Jag har fått umgås med mina nära och kära, vilket är allra viktigast för mig. För i slutändan är det alltid dem som finns där när jag behöver dem.

Några fler bilder från året som gått:

20150418_09554420151129_20104520150809_141853Februari20150707_11570320150616_151432

20151003_17360220150925_07285920150925_12160620150412_15094420150726_104729 20150801_190512

Vad har du på hjärtat? :)

