Askfödd av Sabaa Tahir

Så var det min tur att ta över stafettpinnen från Nilmas bokhylla, som skrev om boken igår. Nedan följer mina tankar om boken.

Från Adlibris:

”I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska. Laias föräldrar är döda, och hennes bror sitter fängslad för landsförräderi. I ett desperat försök att rädda sin bror ber Laia motståndsrörelsen om hjälp och ingår ett ödesdigert avtal. Elias är den bäste studenten på militärskolan Blackcliff. Han är starkast, snabbast och kommer från en mäktig familj. Men i hemlighet vill han fly från skolan. Han vill inte ägna sitt liv åt att kriga för den brutala överbefälhavaren. När Laias och Elias vägar korsas inser de att de behöver varandra för att få det de mest av allt vill ha – frihet. Deras öden är tätt sammanflätade och tillsammans kommer de att förändra framtiden för hela Imperiet.”

Askfödd är en fängslande bok som redan från första sidan håller mig kvar. Istället för att sakta men säkert ta sig fram till händelsen där Laias bror blir fängslad, så börjar boken med att vi kommer direkt in i den, för att sedan byta till Elias perspektiv. Detta gör att jag som läsare blir nyfiken på vad som händer med Laia och hennes familj, vilket leder till att jag fortsätter läsa bara för att. Stundvis kan boken vara ganska grym, men jag gillar ändå författarens sätt att skriva. Det är målande och detaljrikt och samtidigt som jag läser ser jag allt som händer framför mig.

Att det är två stycken berättare i boken kan ha sina bra och dåliga sidor, men här lyckas verkligen författaren göra det snyggt. Det Laia och Elias är med om knyts an till den andra, för att senare knytas ihop till en och samma berättelse och just det lyckas författaren med otroligt bra. Inte en gång under bokens gång är jag förvirrad som jag varit andra gånger då det varit två berättare. Det är heller aldrig rörigt i berättelsen och det ger boken ett stort plus.

Omslaget på boken gillar jag riktigt mycket. Jag har sett att några föredrar originalomslaget, som också det är otroligt snyggt och speglar boken på ett bra sätt, men just på den svenska versionen tycker jag det här omslaget passar bra.

Sist men inte minst vill jag säga Tack till B.Wahlströms för boken, och Tack för att jag fick vara med på er bloggstafett. Jag skulle absolut göra det igen 🙂

I morgon bloggar Marsklars Books om boken.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20160112_130718

5 reaktioner till “Askfödd av Sabaa Tahir

Vad har du på hjärtat? :)

