Röd drottning av Victoria Aveyard

”I sjuttonåriga Mare Barrows välrd är samhället inte uppdelat efter klass, utan efter blod. De silverblodiga – de silvriga – är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, som regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.

Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändras allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.

Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån – och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll …”

Röd drottning är inte lik någon annan bok jag läst. Alltså wow vilken inledning på en serie! Ribban sätts redan på de första sidorna, och håller sig på samma nivå genom hela boken. Allting känns så otroligt genomarbetat och logiskt, att jag som läsare sväljer sida efter sida. För det går oerhört enkelt att läsa denna boken, just för att den är så välskriven, för att karaktärerna känns äkta och att hela storyn flyter så bra.

Jag älskar twisten i slutet av boken, även om jag blev riktigt sur också, men det är så bra att man inte är sur länge. Jag hade aldrig räknat med det, hade aldrig trott att det skulle hända och blev därmed rejält överraskad. Och att det var just de personerna inblandade, det hade jag heller inte väntat mig, även det blev en överraskning.

Nu väntar jag spänt på nästa bok, som jag hört släpps i år. Jag måste fortsätta läsa, jag måste veta hur det fortsätter. Det går inte att bara sluta här, boken är så beroendeframkallande!

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20160201_223948

2 reaktioner till “Röd drottning av Victoria Aveyard

  1. Åh, den här håller jag på med nu så ska inte läsa recensionen riktigt än!

    Psst, sista deltävlingen ligger nu uppe och har du inte deltagit i alla och/eller vill ändra dina svar så har du till 23.59 på dig innan poängen räknas ihop. Lycka till!

Vad har du på hjärtat? :)

