Livet efter dig av Jojo Moyes

”Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad hon bott i hela sitt liv.

Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig – hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på allting. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.”

Efter många rekommendationer från både arbetskamrater och låntagare tyckte jag det var dags att jag läste ”Livet efter dig”. Att jag skulle dyka rakt in i en sådan hjärtskärande men ändå varm historia, hade jag aldrig väntat mig.

Redan några sidor in i boken är jag fast, och vill väldigt gärna veta mer. Jag blir väldigt nyfiken på den vresige Will, hur han var som person innan olycka och hur den har ändrat honom. Jag gillar också Lou skarpt. Hon sticker ut vilket i vårt samhälle ses som att man är konstig och onormal, men hon gillar det. Och Will gillar det, eftersom han så småningom lägger sin vresighet åt sidan.

Genom hela boken finns en förhoppning om att Lou ska kunna få Will att ändra sig, även fast jag långt bak i huvudet är ganska säker på vartåt det barkar. Och mycket riktigt. När slutet kommer sitter jag där med en stor klump i magen, men är ändå glad på något sätt för Lous skull. För till slut fick hon svar på det hon länge vetat, även fast Will inge velat säga det.

Jag skulle absolut rekommendera er att läsa den, om ni inte redan gjort det.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20160310_182542

Vad har du på hjärtat? :)

