Författarbesök och boksläpp

Igår var en riktigt rolig dag på jobbet: vi hade nämligen författarbesök av Petrus Dahlin. Alla tredjeklassare i kommunen skulle under förmiddagen och delar av eftermiddagen få träffa honom, lyssna när han berättade om sig och sitt jobb och även ställa frågor. Jag satt med när första gruppen träffade honom, och det var riktigt roligt! Han fångade barnen på en gång, och höll dem kvar. Hela han gick in i berättandet, och till exempel när han skapade en berättelse med hjälp av eleverna, så spelade han upp den medan han ”byggde” den. Det var riktigt intressant att sitta med och lyssna 🙂
På eftermiddagen var det boksläpp för år 4 och 5 samt år 6 på en av skolorna i kommunen. De hade nämligen skrivit ihop deckarberättelser med stöd av honlm och lärare, berättelserna hade blivit en bok och igår var der som sagt boksläpp. Det måste varit hur mäntigt som helst, att få se sitt eget namn, sin egen text, tryckt i en bok. Jag vet ju själv hur jag reagerade när jag fick hem Vildsint Gryning-böckerna.
Efteråt blev det en hel del att städa. Godispapper och muggar överallt. Men det hade vi också räknat med. Innan Petrus åkte fick jag och en kollega en kram av honom. Det är inte många som kramat Petrus Dahlin, men jag är en av dem 😉
När jag kom hem var jag alldeles slut och orkade ingenting. Precis som det ska vara en sådan dag, när man sprungit fram och tillbaka.

Ha det bra!

image

Vad har du på hjärtat? :)

