Näcken av Åsa Larsson & Ingela Korsell

”När Alrik och Viggos skola har sin årliga temadag ute på isen händer något fruktansvärt. Alrik går genom isen! Samtidigt har det kommit en ny slottsfogde till Gripsholms slott, men det är något skumt med honom. Dessutom har pojkarnas mamma dykt upp i Mariefred … med värsta överraskningen! Och ingen kan ana vad den överraskningen kommer att föra med sig!”

Jag blir så glad varje gång jag får veta att en ny PAX bok ska komma, och jag blir ännu gladare när den kommer hem och jag äntligen får läsa den. Det enda problemet – de tar slut så fort! Jag fick hem boken igår och sträckläste den. Så, ja … Nu är jag där igen. Och väntar på nästa del …

PAX böckerna blir bättre ju längre fram i serien vi kommer. Vardagliga händelser blandas med magiska, och det finns stor igenkänning i många karaktärer och händelser. I denna boken får vi även träffa Viggo och Alriks mamma, som har ett stort problem med alkoholen. Vi får också träffa den nya slottsfogden, Jonas Bäckström. Genast får man känslan av att det är något skumt med honom. Jag blir misstänksam mot honom, ett tecken på att författarna lyckats i sitt skrivande.

Samtidigt känns det vant, som att jag kommit hem, så fort jag öppnar boken och får läsa om Mariefred igen. Jag som läsare känner mig som en del av staden, som att jag alltid känt Estrid, Magnar, Alrik, Viggo och alla de andra. Tack och lov får jag känna den känslan i fyra böcker till, och jag måste säga – jag längtar redan!

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20160415_115816

Vad har du på hjärtat? :)

