Glastronen av Sarah J. Maas

”I kungadömet Adarlan – där magi och gamla seder förbjudits, och där härskarna styr med järnhand – kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott. Hon reser dit, inte för att mörda, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling – mördare, tjuvar och soldater – blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe.

Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet, Chaol Västfall, kommer att träna henne. Och båda kommer att försöka vinna hennes hjärta. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet, något som är där i syfte att döda. Celaenas kamp för sin övergår till en kamp för överlevnad, till ett desperat försök att förgöra de mörka krafterna innan de utplånar hennes värld.”

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, och jag skulle vilja säga att de infriades – förutom att boken var väldigt seg till en början. Jag förstod inte så jättemycket av början heller, mer än att Celaena blir hämtad, men så fort jag kom in i handlingen blev det väldigt intressant.

Språket är enkelt och handlingen flyter på bra. Jag tycker författaren gjort ett bra jobb med att göra Celaena mänsklig, så att säga. Hon hade kunnat fokusera på att Celaena är lönnmördare (något som upprepas väldigt mycket i boken), men istället får vi bitvis lära känna henne som person.

I stort har jag ingenting att klaga på, förutom namnet Flyfot. Hur kan man komma på namnet Flyfot till en hund? Jag skulle gärna vilja se vad det engelska namnet är, för jag har en känsla av att översättningen än en gång inte är så där jättebra. Men förutom det älskade jag boken, från början till slut och väntar nu självklart på nästa del i serien. För den måste ju komma snart 😉

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

20160628_105646

En reaktion till “Glastronen av Sarah J. Maas

Vad har du på hjärtat? :)

