Tyst av Hannah Harrington

”Alla har någon gång skvallrat om något de inte borde – men senaste gången Chelsea avslöjade en hemlighet ledde det till att någon annan nästan dog. Så Chelsea bestämmer sig för att avge ett tysthetslöfte. Om hon håller munnen stängd kan saker åtminstone inte bli värre, eller hur?

Fel

Att plötsligt stå upp för något hon tror på gör den tidigare populära Chelsea utstött och trakasserad. Men med hennes nya sätt att kommunicera möter hon också nya oväntade vänner, som skatebordkillen Sam. Han är den sista personen som borde ge Chelsea en andra chans, det är hans bästa vän som skadades mest av hennes skvaller. Men trots det är han den enda som förstår. Och den enda som kan hjälpa Chelsea att upptäcka vem hon egentligen är … och vem hon vill vara.”

Denna boken läste jag efter ett tips av en före detta arbetskamrat på Smedjebackens bibliotek (gud vad mycket bra tips man får när man jobbar på bibliotek!), och hon gjorde den så intressant när hon berättade om den att jag bara var tvungen att läsa den. 

Till en början måste jag säga att jag stör mig lite på Chelseas tysthetslöfte; jag själv skulle aldrig klara av att vara tyst ens en dag. Det känns lite konstigt när alla pratar med henne och hon svarar inte. Men efter hand blir jag mer och mer imponerad på henne, för att hon så starkt håller fast vi sitt löfte. 

Boken visar också hur skvaller kan få allvarliga koncekvenser, och att den sm sprider det inte alltid är den som får betala för det. 

Köp boken på Adlibris.

En reaktion till “Tyst av Hannah Harrington

  1. Din avslutande mening fick mig att vilja läsa boken; att skvaller kan få allvarliga konsekvenser, och att den som är ansvarig kanske inte är den som får betala för det. Nu blev jag ju nyfiken.

Vad har du på hjärtat? :)

