Lite mer än en kram av Mårten Melin

”Manne kan knappt fatta att Amanda är intresserad av honom. Hon är ju skitsnygg och dessutom två år äldre! Med henne får han göra sådant han tidigare bara kunnat drömma om, men allt måste vara en hemlighet. Fast det är svårt att hålla tyst om något som är så stort och spännande …”

Jag började läsa den här boken i lånedisken igår när det var ganska lugnt med folk. En kollega på biblioteket här i Smedjebacken hade pratat friskt om den när jag jobbade där, så jag kände att jag ville ta reda på vad den handlade om. Och samtidigt få veta vad jag rekommenderar och till vilka.

Lite mer än en kram handlar om Manne, som är i den åldern då man börjar upptäcka kroppen på ett annat sätt, många gånger som man då tycker är pinsamt men som egentligen är helt naturligt. Och att man börjar fundera på saker som man tidigare inte funderat på. Att få stånd, hur ett par bröst känns, sex, att onanera. När Manne träffar sin systers nya kompis, Amanda, börjar de i hemlighet att träffas och utforska varandras kroppar. Det gör det där som ingen vågar prata om, men som alla i den åldern vill veta.

Jag älskar verkligen den här boken, just för att den på ett rakt och ärligt sätt tar upp ett ämne som för dem tretton år och äldre är väldigt pinsamt att prata om. För även om det är just pinsamt, så är det dessa böcker som blir lästa. Även om man inte vågar gå fram till lånedisken och låna med boken hem, så blir det här böckerna lästa. Man kanske läser dem i grupp och skrattar åt det, men samtidigt känner sig glad över att få veta.

Jag ser fram emot nästa del, Mycket mer än en puss, och hoppas att den är lika rak och ärlig som denna bok. För böcker som denna behövs.

Köp som e-bok på Adlibris, Bokus eller CDON.

29692570_o_1

(Bild lånad från Rabén & Sjögren)

2 reaktioner till “Lite mer än en kram av Mårten Melin

Vad har du på hjärtat? :)

