En enda risk av Simona Ahrnstedt

”Ambra Vinter är journalist på Sveriges största kvällstidning. Dagarna före jul skickas hon ut på ett jobb som ingen annan vill ha. Till kylan, snön och det eviga mörkret i Kiruna. En stad som väcker upp plågsamma minnen från hennes förflutna. 

Tom Lexington är före detta elitsoldat. Efter att ha överlevt en helikopterkrasch och fångenskap har han isolerat sig i skogen i Norrbotten. Traumatiserad och sviken har han bara ett mål: att vinna tillbaka kvinnan han förlorat till en annan. 

Slumpen för de två sårade personerna samman. Medan Ambra arbetar med att slutföra sitt uppdrag och Tom försöker finna en mening med tillvaron, uppstår en oväntad attraktion. Mot en fond av polarnätter och norrsken ställs frågan på sin spets: kan man älska någon som man inte litar på?”

Detta måste vara Simonas bästa bok hittills. Jag har gillat alla hennes tidigare böcker, men denna är något helt annat. Jag fullkomligt älskar den! Från första till sista sidan. Det är spännande och jag blir nyfiken på både Tom och Ambra. Och även om det tar lite tid för mig att komma ihåg tidigare böcker, och Toms roll, så är det bäldigt enkelt att komma in i boken. Och den håller mig kvar. Jag vill inte lägga ifrån mig den, utan läsa mer. 

Både Tom och Ambra utvecklas under bokens gång, fast jag tycker att Tom står för det största utvecklingen. Från att ha psykiska problem efter fångenskapen och svårt att veta om han känner mest för Ambra eller sin tidigare kärlek, går han till en säker person som vet vad han vill och som offrar hela sig för att få det. 

Jag kan inte säga tillräckligt många gånger hur mycket jag älskar denna boken, men jag kan säga så här: LÄS DEN!

Köp boken på AdlibrisBokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

