Folk och väsen i skog och rymd av Jesper Nordqvist 

Det är inte ofta jag recenserar målarböcker (inte alls förrän nu tror jag), men när jag fick ett mail från Opal så kände jag att det skulle vara jättekul att recensera en målarbok. Dessutom en målarbok som jag själv helt skulle missa i bokhandeln, så det är extra kul.

Det första jag tänkte när jag öppnade paketet var att boken var riktigt fin, och att Jesper är otroligt duktig på att rita. Jag blev ännu mer imponerad när jag öppnade boken. Vilka otroligt fina, och bra, teckningar!! Tänk om jag kunde rita så där. Bredvid varje bild finns också en liten ruta med fakta eller en liten historia om bilden, vilket jag tyckte var ett roligt upplägg. Då blir bilden lite mer speciell att färglägga, tycker jag, när man får som en liten bakgrund till den. Jag provade självklart också att färglägga i den. Det tråkigaste med målarböcker brukar vara att pappret oftar är så tunt att det syns igenom när man har målat lite. Men i denna boken gick det inte igenom till andra sidan -även fast jag provade med mina tuschpennor. Det gjorde mig ännu mer imponerad.

Jag tror att denna målarbok en går hem främst hos barn som är lite äldre, och förstår bilderna lite bättre, och som kanske kan läsa texterna också. Självklart går den också hem hos alla som gillar väsen och myter. 

Tack till Opal för recensionsexemplaret!

Köp boken på AdlibrisBokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

