Harry Potter och det fördömda barnet

”Det har alltid varit svårt att vara Harry Potter, och det är inte mycket enklare nu när han är en överarbetad anställd på Trolldomsministeriet, make och pappa till tre skolbarn.

Medan Harry brottas med ett förslutet som ständigt gör sig påmint, måste hans son Albus slåss mot ett arv han aldrig velat ta del av. Det förslutna och nutiden smälter samman på ett olycksbådande sätt och både far och son blir medvetna om den obekväma sanningen: Ibland kommer mörkret från platser man inte väntat sig.”

Väldigt länge har jag varit kluven till om jag ska läsa denna boken eller inte. Egentligen vet jag inte vad som skrämt mig från att inte dyka på den direkt, om det är det faktum att boken är manuset från teatern eller om det är någotning annat. Hur som helst bestämde jag mig till slut för att läsa den: och jag är glad att jag gjorde det. Och jag förstår varför så många gillat boken. 

Så fort jag slår upp boken och börjar läsa infinner sig den Harry-Potter känslan som jag alltid får när jag läser dessa böcker. Bara det får boken att genast få högre betyg. Jag gillar också den berättelsen som utspelar sig, den är spännande och de klassiska delarna från tidigare böcker finns där. Det går också snabbt att ta sig in i manusformen, och efter ett tag flyger sidorna fram. 

När jag väl slår igenom boken är jag nöjd. Jag har gillat historien och inte haft några problem med bokens uppbyggnad. Men jag vet inte om jag kommer läsa några fler böcker som utspelar sig efter originalböckerna – om det ges ut.

Köp boken på AdlibrisBokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

