Mitt bokår 2016, och utmaningar 2017

Det är dags att sammanfatta året 2016 vad gäller böcker. Jag måste säga att det har gått riktigt bra för mig, även om jag inte riktigt klarat någon av mina läsutmaningar. bok2016Både vad gäller Goodreads utmaningen och Kaosutmaningen snubblar jag på mållinjen. Men samtidigt är jag nöjd, för ett tag trodde jag inte att jag skulle klara utmaningarna alls.

Vad gäller Goodreads utmaningen kanske jag tog i lite väl när jag bestämde mig för att läsa 60 böcker. Vid årets början tyckte jag att det verkade rimligt – eftersom jag läst 60 böcker förra året. Men nu, så här näst sista dagen på året, så inser jag att jag varit lite för kaxig. Trots det är jag som sagt väldigt nöjd.

Kaosutmaningen har jag fortfarande en chans att klara, om jag läser åtminstone två böcker innan i morgon kväll. Jag är ganska säker på att jag inte kommer bli klar med nuvarande boken förrän någon gång under första veckan i januari, så jag stryker den utmaningen också. Jag tycker dock att det är en riktigt rolig utmawp-1464596664064.jpegning, så om det är någon som anordnar den nästa år kommer jag absolut att hänga på då också. Den får en att verkligen att tänka till och gå utanför ramarna med ens läsning.

Vid sidan av utmaningarna tycker jag att det varit ett bra läsår. Jag har hunnit med många bra böcker och jag har hittat några nya författare. Jag har dessutom börjat få recensionsexemplar från förlagen, vilket är riktigt roligt och spännande och verkligen börjat visa att även min lilla blogg finns. Jag har varit med på två bloggstafetter och det måste varit det roligaste jag någonsin gjort när det gäller böcker. Det är så roligt att läsa andras tankar och funderingar vad gäller en och samma bok 🙂

Bokutmaningar 2017

  • Till nästa år tänker jag fortsätta låta lusten styra vad jag läser.
  • Jag tänker också fortsätta med att recensera de böcker jag själv känner att jag vill recensera. jag började lite med det detta året, och det kändes väldigt bra.
  • Goodreads utmaningen tänker jag hoppa på även nästa år. Vi får se om jag minskar antalet böcker eller om jag försöker med samma siffra igen.
  • Kaosutmaningen skrev jag redan tidigare att jag tänker vara med på om någon fixar den. Den är rolig och får en verkligen att tänka till vilka böcker man väljer.
  • Min oläst-hylla börjar växa, så därför bestämde jag tidigare i veckan för att jag under nästa år tänker jobba på den. För närvarande består den av 42 olästa böcker, inte jättemycket då jag vet att några bokbloggare har mycket större oläst-hylla, men jag känner att jag vill minska den. Därför ska jag under nästa år försöka att åtminstone halvera den. Det känns rimligt nu, men vi får se vad jag tycker i slutet av nästa år 😛
  •  Försöka låna mer böcker från jobbet och bibblan här i Smebacken, och bara köpa de böcker jag verkligen vill ha.
Vad har du på hjärtat? :)

