Det magiska hjärtat av Kristina Ohlsson

”Robertas vän Charlotte är svårt sjuk. Hon behöver ett nytt hjärta – och det är bråttom. På en auktion hittar Roberta en jordglob som hon får veta är magisk. Om man lyckas utföra ett mycket speciellt uppdrag kan den uppfylla en önskan. Genast ser Roberta en chans att rädda Charlotte! Tillsammans med kompisen Eric gör hon allt för att Charlotte ska blir frisk. Men ska de hinna innan det är för sent?”

Precis som många gånger förut har jag länge gått och tittat på den här boken. Tänkt låna hem den några gånger, men sedan inte gjort det av någon anledning. Jag antar att det är en slags procedur jag har för att verkligen bestämma om jag ska läsa boken eller inte.

Det magiska hjärtat är en välskriven, spännande men stundvis också mycket tung bok då den behandlar två mycket svåra ämnen. Trots detta har Kristina Ohlsson fått till en bra och fängslande historia som det är svårt att släppa. Jag som läsare blir snabbt fångad av Robertas kamp för att hitta ett nytt hjärta till Charlotte, men samtidigt ledsen. Ett barn ska inte vara sjuk, absolut inte så sjuk som Charlotte är. Samtidigt är det viktigt att lyfta fram dessa barn.

Jag som lite ändre läsare kan lätt förutspå vad som ska hända i boken, genom vissa händelser. Detta är dock inget som drar ner boken i mina ögon, för jag tror inte att ett barn kan förutspå saker så som jag gör. Trots detta sitter jag med en klump i magen i slutet av boken, så meddragen och tagen av historien att jag, efter jag lagt ner boken, lätt skulle kunna tro att den var sann. 

Detta är en viktig men också förklarande bok som jag önskar fler barn skulle läsa. För även om den stundvis är väldigt tung, är jag övertygad om att den uppnar upp för samtal om de två svåra ämnen som är det centrala i hela boken.

Köp boken på AdlibrisBokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

