Slaget om heden av John Flanagan

”Ett bedrägligt lugn har lagt sig över kungariket Araluen sedan baron Morgaraths misslyckade försök att ta över tronen. Men ryktet säger att han håller på att bygga upp en arme av wargaler – vagt människoliknande bestialiska varelser. Kung Duncan inser snart att han måste samla sina styrkor och göra sig redo för krig. Han ger också spejaren Halt ett uppdrag: att spionera på Morgarath, djupt inne i fiendeland. Men för att kunna göra det måste Halt först bestiga de branta, klippiga Nattregnebergen …”

Slaget om heden är andra boken i serien Spejarens lärling – De första åren som utspelar sig föra böckerna om Will och hans vänner. Just denna boken har varit väldigt efterlängtad av mig, för det känns som att det var evigheter sedan första boken kom. Och även om jag glömt i princip allting som hänt i den boken, men det stoppar mig inte från att dyka ner i denna så fort jag fick händerna på den. 

Lite av handlingen kommer till mig när jag börjar läsa, och efter några sidor är jag helt inne i storyn. Det är någorlunda lättläst, spännande och sidorna flyger fram. Men när jag börjar närma mig slutet av boken tar det stopp. Det är fortfarande jätteintressant, men jag känner att det blir lite för mycket krigande. Det är slaget vid blabla, och efter det slaget vid blabla som sedan, till slut, utmynnar i ett någorunda gott slut. Dock känner jag att det måste funnits en enklare väg fram till det här slutet, utan så mycket krig.

Samtidigt förstår jag vad det är författaren vill förmedla; och jag måste verkligen säga att allting är väldigt välskrivet ( och väldigt bra översatt!), även om jag hellre bläddrar förbi några kapitel när krigandet blir för mycket och hoppar direkt på epilogen – det jag tycker är mer intressant.

Trots det vill jag säga att det är en mycket bra andra del i serien, som definitivt bygger upp för mer spänning i nästa bok. Jag hoppas dock att jag inte behöver vänta lika länge på den boken.

Köp boken på AdlibrisBokusCDON eller Akademibokhandeln.

Vad har du på hjärtat? :)

