Någon måste stoppa Ivy Pocket av Caleb Krisp

Ivy Pocket är tillbaka. I denna boken har hon blivit adopterad av ett kistmakarpar och bor i London. Ivy är övertygad om att hon är den perfekt dottern, även fast mor Snagsby ofta låter henne städa begravningsbyrån. En dag tar en släkting vid namn Estelle kontakt med Ivy i hopp om att hon ska kunna avslöja hemligheten bakom Estelles brors död. Samtidigt börjar miss Carnage, bibliotekarie och Ivys nya vän, ställa nyfikna frågor. Ivy själv vill bara komma på ett sätt att rädda hennes vän Rebecca Butterfield, samtidigt som hon förstår att någonting är på gång. Än en gång måste klockdiamanten skyddas – kommer Ivy klara det samtidigt som alla andra pockar på hennes uppmärksamhet?

Ivy Pocket har på väldigt kort tid blivit en favorit hos mig. Jag älskar verkligen den flicka! Rak och rättfram, och det passar henne trots hennes ålder. Dock känns hon lite mer mogen i denna boken, till skillnad mot den första. Hela boken i sig känns mognare än den första, och några gånger funderar jag på om detta verkligen är en bok som vänder sig till barn 9-12 år. Många gånger känns det mer som att det är en ungdomsbok.

Författaren har fått till en riktigt bra story där läsaren lätt fastnar. Jag älskar också bilderna (även i denna) som finns med i boken, för de förstärker verkligen berättelsen. Jag som läsare får lättare att se det författaren sett när han skrev boken. Det är lättläst precis som i första boken och den slutar med en cliffhanger som gör att jag redan nu väntar på nästa bok. Jag måste ju få veta om Ivy lyckas hjälpa Rebecca!

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

