Röda spår av Katarina Genar

Det är skolavslutning och sommarlovet väntar. Vanligtvis brukar Samuel känna ett lyckopirr, men denna gånger känner han bara ensamhet. Hans kompisar ska nämligen åka på seglarsemester – utan honom. Han ska vara kvar hemma i stan. Samuel tycker det är orättvist. Nere på Konsum hittar han en lapp där det står om ett gammalt hus. Samuel tar med den hem och visar för mamma och pappa. Några dagar senare är han och pappa på väg ut dit. Huset är gammalt och ligger långt ute i skogen, där varken mobil eller internet fungerar. Samuel börjar undersöka huset och ungefär samtidigt börjar det hända konstiga saker, som bara han verkar se. Ska han våga bo kvar där i de två veckor som han och pappa bestämt? Och vem är det egentligen som gör alla de konstiga sakerna?

Röda spår är en ganska tunn men lättläst bok, för barn i slukaråldern. Trots de fåtal sidorna är den packad med spänning och underliga händelser, som gör att det pirrar i hela mig när jag läser. Men jag kan känna att den ganska är lite för tunn. Det känns inte som att jag får svar på de frågor jag får under läsningens gång, utan de förblir osvarade. Trots detta tycker jag att boken är riktigt bra, och jag kan tänka mig att barn i rätt ålder skulle älsa den.

Köp boken på AdlibrisBokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

