Ingenting och allting av Nicola Yoon

Madeline har en ovanlig immunsjukdom som gör att hon måste leva sitt liv instängd i hemmet. Stuiderna sköts via Skype och en sköterska tar hand om Maddy när hennes mamma inte har tid. En dag flyttar Olly och hans familj in i huset brevid och allting blir förändrat. Från första stund inser både Maddy och Olly att det är något spciellt dem emellan, och börjar lite i smyg att utveckla vänskapen till något mycket djupare, när ingen annan ser. Detta blir dock bara början på en svår och oväntad vändning som påverkar de båda.

Jag förstår nu varför flera bloggare hyllat Nicola Yoons debutroman – det är för att det är en alldeles otroligt fenomenal debut! Det är inte ofta jag lyckas komma över debuter som slår mig med häpnad, men Nicola Yoon har abolut lyckats. Historien om Maddy och Olly är lättläst men ändå engagerande, och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Jag gillar också de små teckningarna på lappar, mailkonversation och liknande som finns med på några uppslag. För mig gör de historien mer levande. Författaren lyckas få in mig så djupt i historien, att jag inte förutser vändningen som kommer.Jag blir bestört över de avslöjanden som görs, och jag känner verkligen sympati för Maddy över det som händer. Jag kan själv tänka hur jag skulle reagerat om jag fick veta något liknande. 

Nicola Yoon är definitivt en författare som jag kommer ha lite mer koll på i fortsättningen. Att läsa hennes debut har gjort att jag väldigt gärna vill läsa nästa bok av henne också. För jag tror att eftersom jag gillade denna kommer jag nog gilla nästa också.

Köp boken på AdlibrisBokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

