Kopparhandsken av Holly Black & Cassandra Clare

”När Call återvänder till Magisterium är det som kopparårselev. Han har vänner, hans varg, Tumult, får bo i hans rum och Call trivs på den märkliga skolan med alla dess vindlande gångar och hemliga rum.

Men han bär på en stor och fruktansvärd hemlighet. Han själ tillhör den ondaste trollkarlen i historien, en trollkarl som satte skräck i hela trollkarlsvärlden och hotade att förgöra den. Men Call är ju inte ond. Eller?

Kopparhandsken är andra boken i serien Magisterium. Ska jag vara ärlig så minns jag inte mycket från första boken, men det kändes som att det mesta kom tillbaka när jag började läsa boken. Men varför har det tagit mig så lång tid att plocka upp den? För det här är bra, det är riktigt bra! Det är spännande redan från början av boken, och det händer hela tiden saker. Författarna har gjort ett riktigt bra jobb att fortsätta hålla samma standard som i den första boken.

Visst, det är lätt att dra många paralleller till Harry Potter-böckerna, men författarna har lyckats skapa en trovärdig värld med magiska varelser som jag känner att jag gärna vill vara en del av. Grammatiskt sett är boken riktigt bra översatt. Jag såg några slarvfel där mellanslag smugit sig in (som ”lämnad e”), men i min mening stör inte det historien särskilt mycket. För det jag främst vill är att veta hur det går för Call och hans vänner, om de kommer lyckas med uppdraget de ger sig ut på.

Något som däremot stör mig mycket är att förlaget bestämmer sig att ändra omslaget, så att den andra boken får ett annat än den första har. Varför gör man egentligen så? I min mening är originalomslagen mycket snyggare.

Köp boken på Adlibris, Bokus eller CDON.

Vad har du på hjärtat? :)

